La infanta Margarita María




c. 1656
Oli sobre tela
105 x 88 cm
Kunsthistorisches Museum Viena, Gemäldegalerie

Comentari de l'obra


La infanta Margarita, filla de Felip IV i de Marianna d’Àustria, era al 1656 l’hereva al tron d’Espanya. Per això no resulta estrany que Velázquez no tan sols la triés com a personatge central de Las Meninas, sinó també que la retratés en ocasions successives.

Aquesta obra està estretament relacionada amb Las Meninas; la princesa té la mateixa edat i porta uns vestits i uns adorns idèntics, però en difereix pel tractament de l’atmosfera i per la lluminositat. Emmarcada entre un terra i un fons foscos i una cortina vermella a la dreta, la figura ha sigut modelada amb suaus i precises pinzellades de savis efectes tonals, que accentuen el protagonisme de la retratada pel fet de dotar-la de més claror que l’entorn.

D’aquesta obra se’n van fer unes quantes versions al taller de l’artista.

Diego Velázquez (Diego Rodríguez de Silva y Velázquez)


Sevilla, 1599 – Madrid, 1660

Es va formar a Sevilla, al taller de Francisco Pacheco. Cridat pel comte-duc d’Olivares, es va traslladar definitivament a Madrid al 1623 i va ser nomenat pintor del rei. D’aquest període daten una sèrie de retrats reials i uns quants retrats de personatges anònims. Al seu primer viatge a Itàlia (1629-1631) va realitzar els seus dos admirables paisatges de la vil·la Mèdici. En tornar va imprimir un tomb a la seva tècnica: va deixar de modelar les formes de manera precisa per oferir-les simplement suggerides, aprofitant al màxim l’efecte visual, i va enriquir la seva paleta.

Al 1643 va ser nomenat ajuda de cambra del rei. Durant el seu segon viatge a Itàlia (1649-1650) va pintar nombrosos retrats. Dels seus últims anys daten diversos retrats de la família reial, de gran riquesa cromàtica i factura excel·lent, caracteritzats per un increïble sintetisme, ja que amb poques pinzellades aconseguia definir formes, llums i volums.