89 segons a l'Alcázar




A la Sala Zero de la planta baixa (accés lliure) es projecta continuadament aquesta filmació de videoart


2004
Vídeo (12 min)
Cortesia de l'artista

Comentari de l'obra


Aquest vídeo va ser el gran triomfador de la Whitney Biennial del 2004 i va tenir molt èxit en les seves projeccions a moltes ciutats d’Europa i Amèrica. Per realitzar-lo, Sussman va comptar amb un equip de 35 persones —amb les quals va constituir The Rufus Corporation—1 que incloïa una coreògrafa, un arquitecte, un dissenyador de vestuari, un escenògraf, actors i no-actors, etc.

Projectada a l’exposició en loop, la pel·lícula mostra els moments anteriors i posteriors a l’instant que va ser fixat per Velázquez en la seva obra. No és perquè sí que són tan nombroses les interpretacions que consideren Las Meninas com un fotograma, com una obra que reprodueix un moment específic d’un dia qualsevol a la cort espanyola del segle XVII, i Sussman ens vol ensenyar la seqüència que inclou aquest moment concret. Tot i que per aconseguir-ho ha fet una reproducció fidel de l’espai, el vestuari i els personatges, també s’ha permès alguna llicència, com la introducció d’una finestra des de la qual es veu un paisatge. La banda sonora està composta per sospirs, batecs i passos, en un intent més per mostrar aquell moment real.

L’obra de Sussman està clarament influïda per diversos cineastes i la història del cine en general, i als seus treballs utilitza materials fílmics (miralls, materials reflectors, etc.) i elements propis del cinéma vérité, com els actors no professionals. Un altre aspecte fonamental en la seva trajectòria és l’ús de tecnologies d’alta definició en la producció de les seves obres, i l’exigència que s’exhibeixin en condicions òptimes.

Eve Sussman


Londres, 1961

Videoartista i productora de pel·lícules. Al 1985 es va llicenciar en Belles Arts al Bennington College de Vermont, i al 1999 va començar a utilitzar el cine i el vídeo. Els seus treballs es caracteritzen pels seus acurats enquadraments i per l’ús de materials fílmics i tecnologia d’alta definició. Últimament recorre a la tradició del tableau vivant. Al 2004 va presentar a la Whitney Biennal de Nova York 89 segons a l’Alcázar i va crear la companyia The Rufus Corporation, amb seu a Brooklyn, amb la qual treballa des d’aleshores.