Las Meninas (conjunt)




Canes, 2 d'octubre del 1957
Oli sobre tela
161 x 129 cm
Donació de l'artista, 1968
Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.465

Comentari de l'obra


Picasso va dedicar 17 teles, de petit o gran format, verticals o horitzontals, a l’anàlisi del conjunt de l’obra de Velázquez, fent aparèixer o desaparèixer i modificant a discreció la disposició dels protagonistes de l’escena i, per consegüent, les relacions creades entre ells, la llum i l’ambient. Així com al primer quadre de la sèrie Las Meninas Velázquez es representava magnificat, als següents estudis de conjunt es converteix en una figura secundària i hieràtica o desapareix.

Els conjunts més complexos són, potser, els realitzats entre el 18 de setembre i el 3 d’octubre. Els personatges, els objectes, la llum i l’espai es fonen en una massa de figures geomètriques de color intens per emular, amb les alteracions i multiplicacions de punts de vista, la profunditat i l’atmosfera de l’obra de Velázquez. Aquest estil ja havia sigut utilitzat per Picasso entre el 1953 i el 1956 en les seves representacions en què el cavallet o els pinzells comparteixen protagonisme amb la model, els objectes i els colomins que poblen el taller, sense deixar ni una sola escletxa al buit, en un esclat de color que es transforma en una mena d’horror vacui.

Aquí trobareu una aproximació detallada i interactiva al primer quadre picassià de la sèrie Las Meninas, que es pot visitar la Museu Picasso a la sala 12.

Pablo Picasso


Màlaga, 1881 – Mougins, 1973

Al juny del 1895 va visitar per primera vegada el Museo del Prado, acompanyat del seu pare. Al seu quadern de dibuix va realitzar una còpia de El bufón Calabacillas i del Niño de Vallecas de Velázquez. Empès pel seu pare, es va matricular a l’Academia de San Fernando de Madrid el curs 1897-1898. Ràpidament es va distanciar de l’Academia i es va dedicar a freqüentar el Prado, on va sol·licitar permís per copiar obres. Destaca una còpia a l’oli d’un retrat de Felip IV de Velázquez, com també una pàgina d’esbossos entre els quals trobem una còpia de Les filadores i una còpia parcial de Las Meninas, també de Velázquez. Durant la seva segona estada a la capital d’Espanya, al 1901, va pintar el quadre Dona de blau, clara referència a Marianna d’Àustria de Velázquez (Museo del Prado), que va presentar a la Exposición General de Bellas Artes d’aquell any. A l’estiu del 1935 va ser a diferents ciutats espanyoles, i, a Madrid, va visitar novament el Prado. Al novembre del 1936 el govern el va nomenar director honorífic del Museo del Prado. Entre l’agost i el desembre del 1957 va pintar, a La Californie (Canes), la sèrie de Las Meninas.