Contemplator Enim VI (Fuori l'autore)




1991
Collage sobre fotografia
70 x 50 cm
Propietat de l'artista

Comentari de l'obra


En aquesta obra, com en d’altres, Paolini despulla l’espai per deixar pas a la llum, a la perspectiva i a l’espai mateix. Hi desapareixen tots els elements excepte la tela, que, igual que a Las Meninas, dóna l’esquena a l’espectador i obre camí a múltiples perspectives que s’estenen cap a l’infinit a través de la porta oberta. Fins i tot hi desapareix l’autor. El mirall passa a ser un espai buit; el reflex desapareix com si hagués sigut retallat de la imatge. Així, el títol Fuori l'autore adquireix un significat doble: per una banda fa referència a aquesta desaparició de l’autor, i, per l’altra, és una al·lusió a la tradició teatral italiana (després d’una estrena d’èxit, és costum cridar l’autor de l’obra perquè surti a l’escenari amb l’exclamació «Fuori l’autore!»).

A la sèrie Contemplator Enim, formada per set obres, Paolini reflexiona sobre l’autor i sobre el mateix procés de creació, les seves eines i les seves tècniques, tot a partir d’un espai en què la perspectiva posseeix un protagonisme assenyalat.

Giulio Paolini


Gènova, 1940

Pintor, escultor i escriptor. Al 1960 va reaccionar contra l’informalisme i es va unir al moviment arte povera. Servint-se de superfícies nues i del collage, planteja noves relacions entre l’autor, el suport i l’espectador. A la seva obra utilitza pintures d’altres artistes, calcs de guix, estampes antigues i fragments literaris. A partir del 1969 es dedica intensament al teatre.