Castellano  |  English  

VELÁZQUEZ, UN REFERENT PER A PICASSO
Documentació històrica

L’admiració que Picasso sentia per l’obra de Velázquez es fa evident al llarg de tota la seva trajectòria artística, i al Museu Picasso de Barcelona se’n conserven diversos testimonis.

Pablo Picasso va quedar impressionat per Las Meninas de Velázquez des de la seva primera visita al Museo del Prado, a l’estiu del 1895, tot i que en aquell moment es va interessar més per dos retrats de personatges marginals de la cort de Felip IV. Testimonis d’aquesta visita al Prado són les còpies de El bufó Calabacillas i de El Niño de Vallecas. En aquells anys, Picasso va fer-se seva la tradició de la retratística espanyola del Segle d’Or en uns quants dels seus autoretrats, tot i que l’al·lusió més directa a Velázquez es troba en el Retrat de la tia Pepa Màlaga, 1896<br />Oli sobre tela<br />57,5 x 50,5 cm<br />MPB 110.010, estilísticament deutor de la Vella fent ous ferrats.

Quan al curs 1897-1898 Picasso es va matricular a l’Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, va dedicar gran part del temps a fer de copista al Museo del Prado. Durant aquests mesos va realitzar una Còpia d’un retrat de Felip IV Madrid, 1897-1898<br />Oli sobre tela<br />54,2 x 46,7 cm<br />MPB 110.017, un oli que representa l’Estany de «El Retiro», on intenta copsar l’atmosfera dels paisatges de Velázquez dedicats a la «vil·la Mèdici», diversos croquis de retrats de cort i els Apunts d’obres de Velázquez, entre els quals hi ha una còpia de Les filadores, un petit esbós de Las Meninas i un retrat eqüestre de Felip IV. Amb Picasso, els personatges «deformes» i marginals —tant del gust de Velázquez com dels seus contemporanis— cedeixen el pas als protagonistes de la nit i de la faràndula, com La Nana París, 1901<br />Oli sobre cartró<br />102 x 60 cm<br />MPB 4.274.

L’empremta de Velázquez es deixa sentir també en les produccions artístiques posteriors a la guerra civil. Entre el 1938 i el 1939 —poc després que el govern nomenés Picasso director honorífic del Museo del Prado—,va realitzar els tres retrats de Jaume Sabartés caracteritzat com cavaller del segle XVII, i entre l’agost i el desembre del 1957 va pintar, a La Californie, a Canes, la sèrie Las Meninas. La influència de Velázquez es pot descobrir també en diverses representacions dels tres mosqueters, com l’oli Home assegut 1969<br />Oli sobre cartó ondulat<br />129 x 65 cm<br />MPB 112.867 —molt proper al retrat de Don Pedro de Barberana y Aparregui— i els nombrosos gravats on apareixen aquests personatges.

amunt


a vista ampliada general

 

Picasso
Apunts d'obres de Velázquez
       

Reines i Infantes Velázquez: un referent per a Picasso Variacions s.XX: iconografia Variacions s.XX: l'espai Variacions s.XX: el reflex