Castellano  |  English  









Surrealista: Apollinaire en va ser el primer, el qui va crear aquesta paraula per a la seva obra de teatre Les Mamelles de Tirésias (1917). “No pretenc de cap manera fundar una escola, el que vull per damunt de tot és protestar contra aquest teatre en trompe-l’œil que constitueix la major part de l’art teatral d’avui”, afirma

Apollinaire, Guillaume, Les Mamelles de Tirésias. París, Sic, 1918
 . Ja fa uns anys que Picasso també pretén expressar una realitat més poètica: “Aspiro a la semblança més profunda, més real que el que és real, que arribi al superreal.”
Entrevista a Pablo Picasso, Arts, 1945
 .

Aquesta “escola” que Apollinaire es negava a fundar la crea l’escriptor André Breton a començaments dels anys vint. Fins i tot en redacta la “doctrina” (Manifest del surrealisme, 1924). El 1925, Picasso participa, a la galeria Pierre de París, en la primera exposició dels pintors surrealistes, juntament amb Ernst, De Chirico, Miró, Arp, Klee… La seva inventiva sense límits sembla afegir-se aleshores a un imaginari desbocat: “Crec que en l’origen de tota pintura, hi trobem una visió organitzada subjectivament, o una il·luminació inspirada, de l’estil de la de Rimbaud” (Picasso, 1926)

Bernadac, Marie-Laure, Michael, Androula, Picasso, propos sur l’art, París, Gallimard, 1998
 .

Això no impedeix que Picasso es negui a ingressar en les seves files. En no afiliar-se al moviment, conserva la llibertat, però sense comprometre el seu prestigi entre els surrealistes. Per a ells, continua sent un “gran iniciador” (Victor Brauner, 1953).

 

 

amunt

a vista ampliada general

 



artista sala_a Cézanne i Renoir Fotografies Allò primitiu en l'art Admiració i rivalitat: Matisse Surrealismes L'amistat Els mestres moderns Els mestres de la realitat torna a mapa gran